Enllaç de la web del sindicat   www.uspac.cat

Total de visualitzacions de pàgina:

dissabte, 3 de novembre de 2012

Salvem la neu i a Ryanair, el demés que s'enfonsi oi?

Si algú ho entén que ens ho expliqui


Sense títol
El Govern de Mas inverteix en esquí i companyies aèries
La Generalitat convergent, que ha retallat el pressupost en un 20% en dos anys a força d’escapçar prestacions bàsiques en ensenyament, sanitat i serveis socials, ha sabut trobar recursos per invertir 19 milions per adquirir les estacions d’esquí de Vallter, de Port Ainé i d’Espot, i 5 milions per subvencionar una companyia aèria privada com Ryanair. Això, sense comptar-hi els vora 75 milions que al llarg del 2011 va aportar per mantenir l’agònica Spanair

El Govern d’Artur Mas sovint ha pintat un quadre apocalíptic de la seva situació financera, per justificar les seves polítiques d’austeritat pressupostària. En més d’una ocasió s’ha arribat a utilitzar l’espantall que potser no n’hi hauria ni per pagar les nòmines dels funcionaris… D’aquesta manera, els pressupostos de la Generalitat s’han anat escapçant fins a un 20% en els dos exercicis en què CiU ha governat. I aquest ajust, a base de què? Doncs fent tancar durant l’horari nocturn 58 centres d’assistència primària, amb 3.500 llits d’hospitals públics menys, carregant-se 59 milions del pressupost de Benestar Social, eliminant 3.000 places de mestres, reduint en un 30% el pressupost de prevenció de focs forestals, retallant en un 80% les beques per a estudiants, suprimint les pagues extres als treballadors públics… En resum, a base d’escanyar serveis socials socials bàsics.

Temps de neu
Ara bé, fent una ullada detinguda a les inversions i ajudes incloses en el pressupost dels dos últims exercicis, ens trobem amb partides i operacions que potser es podrien justificar en un context de bonança, però difícilment argumentables mentre les estisores treballen de valent en tots i cada un dels departaments.

Així, per exemple, resulta que, mentre que la partida salarial per als empleats públics s’ha reduït en un 20% en dos anys, el Govern considera que sí que té diners per invertir en la gestió i explotació d’estacions d’esquí. Aquest més d’octubre, sense anar més lluny, l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), amb el vistiplau del Consell Executiu, ha invertit 2,4 milions d’euros en l’adquisició d’un paquet accionarial de Vallter 2000, de manera que a partir d’ara es converteix en accionista majoritari d’aquest equipament d’esports d’hivern del Ripollès, amb el 60% del paquet accionarial. En realitat, es tracta d’una operació de salvament, ja que l’anterior gestor de les pistes, l’empresa Pla de l’Estany Salvador Serra, SA, ja havia anunciat que davant de la situació d’endeutament li era impossible fer front a la temporada 2012/13. Així, la inversió de Ferrocarrils es destinarà bàsicament a recapitalitzar el deute financer i només una petita part, uns 500.000 euros, tindran com a objecte la millora de les instal·lacions. Evidentment, des de l’Executiu la injecció de diners es justifica per la importància estratègica i l’efecte en el territori que la instal·lació té al Ripollès.

Amb aquest mateix argument d’apuntalar econòmicament unes comarques amb pocs recursos, Ferrocarrils va adquirir igualment l’any passat dues estacions d’esquí més, en aquest cas al Pallars Sobirà: Espot i Port Ainé, instal·lacions que l’any 2007 es va quedar l’Institut Català de Finances quan la propietat anterior no va poder fer front als crèdits que se li havien concedit. El lot sencer –que inclou l’hotel Port Ainé i l’alberg de Rialp– li ha suposat a FGC una inversió de 16 milions. D’aquesta manera, l’empresa pública de transport s’està convertint en tota una col·leccionista d’estacions hivernals, ja que també gestiona La Molina i la de la Vall de Núria.

Vols d’alt cost

És curiós que un Govern que aposta per privatitzar empreses públiques com Aigües Ter-Llobregat o Tabasa, en canvi, en aquest cas es dediqui a convertir en públics negocis tradicionalment privats com són les instal·lacions d’esports de neu. Però no és l’únic cas en què, amb l’excusa de l’impacte positiu indirecte a través del turisme, l’Administració catalana ha injectat generoses aportacions a activitats empresarials privades. Un altre exemple en són les subvencions i els ajuts que han rebut algunes companyies aèries per operar en aeroports catalans. Un cas com un cabàs és el de Ryanair, la low cost irlandesa especialista a pidolar aportacions públiques: al novembre de l’any passat, després de mesos amenaçant de deixar sota mínims l’activitat als aeroports de Reus i de Girona, la Generalitat va arribar a un acord per subvencionar Ryanair amb 5 milions per mantenir el flux de vols dels últims anys.
Més conegut és el cas de les aportacions a fons perdut que des del Govern van arribar a Spanair abans que la companyia fes fallida, al gener passat. Només durant el 2011, de les arques de la Generalitat van sortir 65 milions destinats a la companyia presidida per Ferran Soriano. I un mes abans de l’anunci de la suspensió d’operacions, encara l’Institut Català de Finances hi va aportar un crèdit de 10,5 milions.